Începând cu 1 ianuarie 1996, intră în vigoare noile categorii ACEA care definesc proprietățile minime de performanță, standardizate, pentru uleiurile de motoare ale autovehiculelor fabricate în Europa.

Conform ACEA (ediția 2010), uleiurile pentru motoare sunt împărțite în trei mari grupe, care cuprind categoriile de performanță:

A/B – motoare pe benzină (A) și Diesel (B)

C – uleiuri compatibile cu convertizoarele catalitice

E – uleiuri pentru motoare Diesel puternic solicitate

Aceste litere sunt urmate de cifre care indică nivelul de calitate și/sau anul aprobării categoriei.

Categoria A/B: uleiuri pentru motoare Diesel și pe benzină

A1/B1: uleiuri cu rezistență ridicată la forfecare (menținerea viscozității) și intervale prelungite de schimb, pentru motoarele pe benzină și motoarele Diesel ușoare ale autoturismelor și autovehiculelor comerciale ușoare special proiectate pentru utilizarea de uleiuri cu viscozități reduse, în condițiile HTHS (High Temperature High Shear – temperatură ridicată, forfecare ridicată), de 2,6 mPas (SAE xW/20) și 2,9 … 3,5 mPas (pentru celelalte clase de viscozitate SAE). Aceste uleiuri nu sunt indicate pentru anumite tipuri de motoare. Aveți în vedere recomandările constructorilor de motoare.

A3/B3: uleiuri cu rezistență ridicată la forfecare (menținerea viscozității) și intervale prelungite de schimb, pentru motoarele cu performanțe ridicate pe benzină și motoarele Diesel ușoare ale autoturismelor și autovehiculelor comerciale ușoare, cu sau fără intervale prelungite de schimb specificate de constructorul de motoare, cu sau fără utilizare pe tot parcursul anului de uleiuri cu viscozități reduse și cu sau fără condiții severe de operare așa cum sunt definite de constructor.

A3/B4: uleiuri cu rezistență ridicată la forfecare (menținerea viscozității) pentru motoarele pe benzină cu performanțe ridicate și motoare Diesel cu injecție directă. Pot fi utilizate și pentru aplicațiile descrise la A3/B3.

A5/B5: uleiuri cu rezistență ridicată la forfecare (menținerea viscozității) și intervale prelungite de schimb, pentru motoarele pe benzină și motoarele Diesel ușoare ale autoturismelor și autovehiculelor comerciale ușoare special proiectate pentru utilizarea de uleiuri cu viscozități reduse, în condiții HTHS (High Temperature High Shear – temperatură ridicată, forfecare ridicată), de 2,9 … 3,5 mPas. Aceste uleiuri nu sunt indicate pentru anumite tipuri de motoare. Aveți în vedere recomandările constructorilor de motoare.

Categoria C: uleiuri compatibile cu sistemele catalitice

C1: uleiuri cu nivel redus SAPS (Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur – cenușă sulfat, fosfor, sulf) și viscozități, peste 2,9 mPas în condiții HTHS, pentru motoare Diesel și pe benzinăcu performanțe ridicate, dotate cu sisteme DPF și TWC (Three Way Catalyst – convertizor catalitic cu trei căi). Aceste uleiuri prelungesc durata de utilizare a convertizoarele catalitice și reduc consumul de combustibil. Atenție: aceste uleiuri nu sunt indicate pentru anumite tipuri de motoare. Aveți în vedere recomandările constructorilor de motoare.

C2: uleiuri cu nivel mediu de SAPS și viscozități peste 2,9 mPas în condiții HTHS, pentru motoare Diesel și pe benzină cu performanțe ridicate, dotate cu sisteme DPF și TWC. Aceste uleiuri prelungesc durata de utilizare a convertizoarelor catalitice și reduc consumul de combustibil. Atenție: aceste uleiuri nu sunt indicate pentru anumite tipuri de motoare. Aveți în vedere recomandările constructorilor de motoare.

C3: uleiuri cu nivel mediu de SAPS și viscozități peste 3,5 mPas în condiții HTHS, pentru motoare Diesel și pe benzină cu performanțe ridicate, dotate cu sisteme DPF și TWC. Aceste uleiuri prelungesc durata de utilizare a convertizoarelor catalitice. Atenție: aceste uleiuri nu sunt indicate pentru anumite tipuri de motoare. Aveți în vedere recomandările constructorilor de motoare.

C4: uleiuri cu nivel scăzut de SAPS și viscozități peste 3,5 mPas în condiții HTHS, pentru motoare Diesel și pe benzină cu performanțe ridicate, dotate cu sisteme DPF și TWC. Aceste uleiuri prelungesc durata de utilizare a convertizoarelor catalitice. Atenție: aceste uleiuri nu sunt indicate pentru anumite tipuri de motoare. Aveți în vedere recomandările constructorilor de motoare.

Categoria E: uleiuri pentru motoarele Diesel puternic solicitate

E 4: uleiuri cu rezistență ridicată la forfecare (menținerea viscozității), proprietăți superioare antiuzură, de menținere a stării de curățenie a pistoanelor și reducerea funinginei. Sunt recomandate pentru motoare Diesel care funcționează în condiții foarte severe și care îndeplinesc cerințele EURO 1, EURO 2, EURO 3, EURO 4 și EURO 5 în ceea ce privește emisiile poluante în condițiile unor intervale lungi de schimbare a uleiului, conform specificațiilor constructoriilor. Uleiurile se pot utiliza în motoarele fără DPF (Diesel Particulate Filters) și în anumite motoare cu EGR (Exhaust Gas Recirculation – Reciclarea gazelor de evacuare) și sisteme de reducere a NOx.

E 6: uleiuri cu rezistență ridicată la forfecare (menținerea viscozității), proprietăți superioare antiuzură, de menținere a stării de curățenie a pistoanelor și reducerea funinginei. Sunt recomandate pentru motoare Diesel care funcționează în condiții foarte severe și care îndeplinesc cerințele EURO 1, EURO 2, EURO 3, EURO 4 și EURO 5 în ceea ce privește emisiile poluante în condițiile unor intervale lungi de schimbare a uleiului, conform specificațiilor constructoriilor. Uleiurile se pot utiliza în motoarele cu EGR, cu și fără DPF și în acelea cu sisteme de reducere a NOx. Uleiurile E 6 sunt recomandate, în special, pentru motoarele cu DPF care utilizează motorină cu conținut redus de sulf (max. 50 ppm).

E 7: uleiuri cu rezistență ridicată la forfecare (menținerea viscozității), proprietăți superioare antiuzură, de reducere a polizării cămășilor, de menținere a stării de curățenie a pistoanelor și reducerea funinginei. Sunt recomandate pentru motoare Diesel care funcționează în condiții foarte severe și care îndeplinesc cerințele EURO 1, EURO 2, EURO 3, EURO 4 și EURO 5 în ceea ce privește emisiile poluante în condițiile unor intervale lungi de schimbare a uleiului, conform specificațiilor constructoriilor. Uleiurile se pot utiliza în majoritatea motoarelor cu EGR și sisteme de reducere a NOx, dar care nu sunt dotate cu DPF.

E 9: uleiuri cu rezistență ridicată la forfecare (menținerea viscozității), proprietăți superioare antiuzură, de reducere a polizării cămășilor, de menținere a stării de curățenie a pistoanelor și reducerea funinginei. Sunt recomandate pentru motoare Diesel care funcționează în condiții foarte severe și care îndeplinesc cerințele EURO 1, EURO 2, EURO 3, EURO 4 și EURO 5 în ceea ce privește emisiile poluante în condițiile unor intervale lungi de schimbare a uleiului, conform specificațiilor constructoriilor. Uleiurile se pot utiliza în cazul motoarelor cu și fără DPF, precum și cu EGR și sisteme de reducere a NOx.

Sună la ETIS
Merg la ETIS